اخبار و مقالات

بازار ۷۰۰ میلیون دلاری برنج را در اختیار خارجی‌ ها قرار ندهیم.
تاریخ انتشار : 1395/3/29 ساعت 14:27:44
بازار ۷۰۰ میلیون دلاری برنج را در اختیار خارجی‌ ها قرار ندهیم












بازار ۷۰۰ میلیون دلاری برنج را در اختیار خارجی‌ ها قرار ندهیم
تاریخ: 1395/03/29
شماره: 5897
بازدید: 5
برنامه‌ای برای تعیین هوشمندانه مبادی وارداتی برنج مشاهده نمی‌شود و کشورهای مختلف بدون اینکه بازار خود را در اختیار ایران قرار دهند، در تلاشند تا سهم خود را از بازار ایران افزایش دهند.
 
طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال 1394 میزان واردات برنج ایران 745 هزار تن به قیمت 680 میلیون دلار بوده است. مبادی عمده وارداتی برنج در این مدت نیز کشورهای هند، پاکستان، امارات و اروگوئه بوده‌اند. 

ایران همواره بخشی از نیاز برنج مصرفی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند و در سال‌های اخیر با وجود فروشندگان زیاد برنج در منطقه، این کشور هند بوده‌است که به تأمین کننده اصلی برنج ایران تبدیل شده‌است. 

برنامه‌ریزی برای تأمین مبادی وارداتی محصولی مانند برنج از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و لازم است بازار مصرف کشور در اختیار کشورهایی قرار بگیرد که در ازای آن بازار مصرف خود در دیگر کالاها را به ایران اختصاص می‌دهند. با این حال برنامه‌ای برای تعیین هوشمندانه مبادی وارداتی برنج مشاهده نمی‌شود و کشورهای مختلف بدون اینکه بازار خود را در اختیار ایران قرار دهند، در تلاشند تا سهم خود را از بازار ایران افزایش دهند. در آخرین اظهار نظرها پس از اجرایی شدن برجام مسئولین تایلندی نیز ابراز علاقه کرده‌اند که سهمی از بازار برنج ایران داشته باشند.

در میان تولیدکنندگان برنج در منطقه کشور پاکستان به عنوان یکی از اصلی‌ترین همسایگان ایران جایگاهی ویژه دارد. اولا این کشور جزء مقاصد اصلی صادراتی ایران است و هرساله بخشی از نیازهای وارداتی خود چون برق و دیگر کالاهای غیرنفتی را از ایران تأمین می‌کند. 

دوما این کشور همسایه ایران است و از نظر استراتژیک برقراری روابط با کشورهای همسایه در مقایسه با دیگر کشورها از اولویت برخوردار است. سوما کشور پاکستان یک کشور مسلمان با جمعیتی بالغ بر 190 میلیون نفر است و افزایش تعاملات تجاری با این کشور می‌تواند مزایای فراوانی برای ایران داشته باشد.

بنابراین لازم است مسئولین وزارت جهاد کشاورزی با اعمال سیاست‌های لازم و انعقاد قرارداد دوجانبه با پاکستان، بخش بیشتری از بازار مصرف برنج ایران را در ازای صادرات برق و دیگر تولیدات غیرنفتی ایران، به پاکستان اختصاص دهند.
منبع خبر: خبرگزاری تسنیم